סיור אוכל בחיפה -אוכל שאמי (מזרח תיכוני) כזה שלא מוצאים בשום מקום

השתתפתי בסיור שנקרא “סיור במרחב השאמי של חיפה”. זהו סיור אוכל, אשר אורגן על ידי נעמה סובול בעלת הבלוג “תרבות אכילה” וסרחאן מחאמיד, מבקר מסעדות וגם בכובע הליצן הרפואי הערבי הראשון!

הסיור הציג סיפורי המקום והתרבות המקומית, מנקודת ראות של שלושת הדתות בעיר מעורבת אחת, החיות זו לצד זו  במשך שנים, תוך שילוב של תרבות ואוכל בסיור אחד.

את נעמה פגשתי לסיור זו הפעם השלישית, נעמה מצליחה תמיד להפתיע, ולמצוא רעיונות מקוריים וחדשניים לסיורים שלה, ותמיד מרתק לשמוע את הסיפורים, את הידע הרב שלה, הפעם היא חברה לסרחאן המקסים, שלא הפסיק להצחיק אותנו בדרך המיוחדת שלו.

בקרנו בכיכר פאריז, במסגד, כנסייה עם סיפור מיוחד, סימטאות בעיר שנראות כמו כפר (רחובות עספור), פקדנו מסעדות מקומיות המציגות את האוכל השאמי האזורי .

תחנה ראשונה: המסגד הגדול – מסג’ד אל ג’רינה

הנקודה הראשונה בה עצרנו היא המסגד הגדול  המסגד הוקם בשנות ה 90 של המאה ה-18, במרכז חיפה שבין החומות. בחזיתו הדרומי של המסגד נבנה מגדל שעון מרובע, בן 6 קומות, בסגנון אקלקטי. בראשו כ יפה ומעליה חצי סהר. מגדל השעון הוא הראשון משבעת מגדלי שעון שנבנו בארץ ישראל, ובשנים האחרונות המגדל שופץ והשעון הושמש והוא השעון היחידי בארץ שכיום גם עובד.

תחנה שנייה: כנסיית אל סיידה – בית החסד

המשכנו בדרכנו, תוך כדי הסברים על ההיסטוריה המקומית מפי סרחן ונעמה והגענו אל אחת הנקודות המיוחדות בהן עצרנו: היא כנסיית אל סיידה בית החסד, בשד’ פל ים 10.

שמענו את ג’מאל שחאדה בנו של כאמיל שחאדה, מייסד המקום, את קורות חייהם של הוריו, שהגיעו למקום כזוג צעיר, והלכו אחר הלב שלהם והפכו את המקום ללא אחר מאשר ההוסטל היחיד בארץ לשיקום אסירים בחברה הערבית. בני המשפחה מתגוררים במקום עד היום, יחד עם המשתקמים. הביקור במקום היה מרגש ומעורר השראה!

תחנה שלישית: מסעדת אבו שאקר

משם עליזים ומעודדים הגענו לנקודת הראשונה של טעימה מהאוכל השאמי: מסעדת אבו שאקר, רחוב המגינים 29. נוסד בשנת 1936. שם טעמנו את החומוס והפלאפל המדהימים שלהם וסראחן- אף הדגים לנו איך אוכלים פלאפל וחומוס. ולא, לא אוכלים זאת בפיתה :-). (ראו סרטון!)

תחנה רביעית: מאמאס טייבל – mama’s tabel

התחנה הבאה לטעימת אוכל שאמי אותנטי היתה מסעדת מאמאס טייבל – רח’ משה אהרון. השולחן של אמא mama’s tabel אוכל ביתי ערבי/ישראלי.

את המסעדה הקים שף שחי שנים רבות בגרמניה ועשה “עלייה” הישר לחיפה, כאן פתח מסעדת אוכל ביתי של אמא. טעמנו ממבחר מנות טעימות טעימות. לדוגמא: בשר טלה על מצע אורז שהיה מדהים, במיה, מאפה גבינה ועוד הרבה מנות טעימות.

תחנה חמישית: עבאס אוגלו ממתקים תורכיים

אחרי פלאפל צריך קינוח קל נכון? אז הגענו לחנות מתוקה מתוקה (תרתי משמע!) עבאס אוגלו –  מפעל ממתקים טורקי של רחאת לוקום ובקלאוות טריות וטעימות, המיובאות באופן בלעדי מתורכיה. וואוו נכנסו לעולם מתוק וריחני, סגלגל ומקסים! הכל שם כל כך טרי וטעים.

תחנה שישית: מאפיית ג’ראייסי

המשכנו בדרכנו, שבעים וטובי לב והגענו אל מאפיית ג’ראייסי, אלנבי 18. המאפייה המקורית הוקמה בנצרת לפני 37 שנים, הסניף החיפאי פתוח כבר 21 שנה, המאפים נאפים מקמח איטלקי משובח וחומרי גלם מן הטובים שיש, בין הטעימות פיצה ירוקה העשויה ממחית תרד. פיצה עם מחית כמהין ופטריות. וואו, טעים להתעלף!

תחנה שביעית: ביתו של סראחן בכפר העירוני עספור

כבר אכלנו כל כך הרבה, ולפנינו צעידה חצי ארוכה כדי להוריד את האוכל, לעבר מקום קסום, שבאחת עוברים מהעיר הסואנת אל כפר פסטורלי ושקט! הוא רחוב עספור.

סרחאן מתגורר עד היום בבית ברחוב עספור ושמענו סיפורים מעניינים ומצחיקים אודות דו הקיום הקיים במקום, מזה הרבה שנים. ישבנו בחצר עם הריצוף המעניין, ותחת עצי הפרי המניבים.

תוך כדי הסיפורים של סרחאן, קבלנו משלוח של שווארמה עגל מדהימה מהמסעדה הקרובה שווארמה גנאם ברחוב עספור 19,  בה טעמנו מהשווארמה הידועה שלהם, העשויה 70% עגל ו 30$ כבש.

תחנה שמינית ואחרונה: מסעדת שטרודל

כל הדרך סרחאן אמר לנו “אל תאכלו הרבה, יש עוד הרבה אוכל!!”, וחזר על זה כמנטרה. בסוף גילה לנו שהולכים לשטרודל. ומה יכול להיות במסעדה בשם שטורדל? שטרודל!

שמחנו כל כך על האוכל הטעים שאכלנו, ושמחנו שנגיע לקינוח. ואכן הגענו אל מסעדת שטרודל במושבה הגרמנית.

אבל ראו זה פלא. במסעדה הזו אין שטרודל, ומה שחיכה לנו היה שולחן עמוס עם כל מטעמי המקום. נדהמנו מהשפע הגדול והמראה הקסום של המסעדה עצמה. אבל איפה יהיה לנו מקום לטעום מהמטעמים האלו? וואו היה מדהים!

מלבד האוכל המדהים במקום, סיפר לנו בעל המסעדה על האוסף המיוחד שלו במסעדה, שמגיע מכל העולם. פריטי וינטג’ יפיפיים שהיו בכל פינה במסעדה. הכל מעוצב כל כך יפה ונראה שהופעלה שם מחשבה יתרה.

סיום:

היה לנו סיור מדהים, טעים, מצחיק, משביע, עם המון המון ידע, למדנו והשכלנו על העיר חיפה, על דו הקיום בה, על האוכל המדהים בה, וזה היה קצה המזלג.

אז… לכל מי שמתחשק להתפנק מעט, ללמוד דברים חדשים, להכיר אנשים מדהימים ומצחיקים עם המון המון ידע שרוצים רק לתת ולהעניק עוד ועוד, לכו על זה. ממליצה בחום!