ברלין עם ילדים בכריסמס – הטיול השנתי שלנו שהוחלף השנה לעונת החורף

השנה בחרנו לדלג על חופשת הקיץ בחו”ל, והחלטנו להעביר את החופשה השנתית שלנו לחופשת חנוכה של הבנות (שהיו בנות 13 ו -9), ולחוות בפעם הראשונה את הכריסמס בחו”ל.

בשנתיים האחרונות נהייתי “מומחית” להזמנת טיסות איזיג’ט: אני עוקבת אחר פתיחת המכירות ורוכשת כרטיסים מוזלים כ – 10 חודשים מראש. גם הפעם התעוררתי בבוקרו של יום, בחודש פברואר, לקראת מכירת הכרטיסים לחורף הבא ואכן הצלחתי להשיג כרטיסים במחיר ממש מוזל, לטיול החורף שלנו לברלין. והנה, טיול ברלין עם ילדים יוצא לדרך.

מידע כללי

טיסות

אז.. רכשתי כרטיסי טיסה של איזיגט לברלין, 22/12  יום א’ בשעה 16:50 (מה שאומר שהפסדנו יום טיול), עד ליום ו’ 27.12 בשעה 11:40 (גם כאן, יום זה לא נחשב ליום טיול). מה שהשאיר לנו 4 ימי טיול והכרות עם ברלין.

הסעה משדה התעופה ואליו

נחיתה בשדה תעופה טגל, TXL TEGEL  – השדה נמצא מערבית לעיר, רכבות לא מגיעות לשדה זה, לכן ניתן לנסוע ממנו ואליו על ידי אוטובוסים, מוניות או הסעה מוזמנת מראש.  מאחר והגענו לברלין בערב, בקור. העדפתי להזמין הסעה פרטית ישירות אל הדירה ולא להסחב בתחבורה הציבורית, אם כי ניתן בקלות לקחת מונית משדה התעופה במחיר הגיוני.

בברלין יש מספר אנשים שעושים הסעות, ישראלים ומקומיים. לפרטים והמלצות, ניתן לפנות אליי.

דיור

בחרנו לשכור דירה של ישראלית מקסימה ומשפחתה, שיצאו בעצמם לחופשת החורף שלהם. אנו נוהגים לעשות זאת כבר בכמה טיולים אחרונים שלנו בחו”ל. מצאנו, שעבורנו זו הדרך הנוחה והזולה ביותר לחוות את העיר ולהרגיש כמקומיים.

ואיך אני מוצאת את הדירות האלו? אני מצטרפת לקבוצות בפייסבוק של “ישראלים בברלין” במקרה זה, ושם מוצאת את ההודעות של הישראלים אשר מסבלטים את הדירה המקומית שלהם. בדרך כלל הם נוסעים לחופשת מולדת. (כך גם עשינו בלונדון, כאשר מצאנו דירה בקבוצת פייסבוק “ישראלים בלונדון”).

סיגל, בעלת הדירה, השאירה לנו דירה מקסימה, נעימה, עם 4 חדרים גדולים, מיטות נוחות, מטבח מאובזר ואף הגדילה לעשות והביאה עבורנו במיוחד עץ כריסמס עם המון הפתעות מסביב. איזו תחושה כייפית היתה להכנס להפתעה הזו. (זו פעם ראשונה שלנו בחו”ל בכריסמס, זוכרים?). בנוסף, בחרנו דירה הנמצאת במרחק של כ – 5 דקות הליכה מתחנת רכבת תחתית, ובמקרה שלנו רק 4 תחנות מתחנת אלכסנדפלאץ הגדולה, מה שהקל מאוד על הנסיעות הלוך חזור מידי יום, ולעתים גם כמה פעמים ביום.

הנה תמונה עם ההפתעה שהכינה לנו בעלת הדירה שלנו:

אריזה

אז מה אורזים בתיק לקראת טיול כריסמס? הרבה בגדים טרמיים להגנה מפני הקור, כפפות, צעיפים, כובעי צמר חמים, חמצוואר, גרביים עבות, גופיות טרמיות והכי חשוב מעיל מחמם ודק סגנון יוניקלו.

אני קצת מקדימה את המאוחר, אך בסופו של דבר הבנו שלא הבאנו מספיק חם: המעיל לא היה מספיק חם, הגרביים לא היו מספיק עבות, הכפפות לא היו מספיק מחממות. ביתי הגדולה ואני מאוד סבלנו מהקור, כתוצאה מכך. בן זוגי והקטנה דווקא הסתדרו לא רע. אני ממליצה להביא בגדים שתואמים את הקור הזה. ממש לקרוא על התווית של הבגדים אם הם מתאימים או לא (בדרך כלל זה מצויין, דרגת הגנה מפני קור וכו’).  בפעם הבאה, נדע יותר.

תחבורה ציבורית בעיר

ההתמצאות בתחבורה הציבורית בעיר מאוד פשוטה, התחבורה מרושתת מאוד, מתקדמת כמו בערים רבות בעולם  (רכבת תחתית, רכבת עילית, אוטובוסים וכו’). ישנה שיטה אליה מתרגלים תוך שניות, אפילו הבנות כבר למדו ונווטו אותנו ברכבות. הכרטיס שרוכשים תקף לכל סוגי התחבורה הציבורית, רכבת תחתית (המסומנת באות U), רכבת עילית (המסומנת באות S), וישנם גם אוטובוסים וטראם – רכבת קלה (המסומנת באות M).

ברלין מחולקת לאזורים A B C –  כאשר הנפוץ ביותר בקרב התיירים זה אזורים AB או \ABC.

רכישת כרטיס

ניתן לרכוש כרטיסים באמצעות מכונות הפזורות בתחנות הרכבת\ האוטובוסים. ההתמצאות מאוד קלה, צריך רק לדעת מה רוצים לרכוש.  ישנם כרטיסים לשימוש חד פעמי, יומי ושבועי המכיל בתוכו הנחות לאטרקציות שונות בעיר.

קישור לפירוט הכרטיסים והעלויות ניתן למצוא בקישור.

מומלץ: כרטיס נסיעה שבועי  (ללא הגבלה בכמות הנסיעות).

ישנם מס’ סוגי כרטיסים כאלו, המיועדים בעיקר לתיירים ומבקרים בעיר. כאשר כרטיס אחד שבועי כולל מבוגר אחד ועד 3 ילדים והנחות באטרקציות שונות בעיר. לפני בחירת הכרטיס, ממליצה לעשות שיעורי בית, להיכנס לאתר המצורף למעלה, להבין היכן רוצים לבקר, ואיזה כרטיס יכיל את ההנחות לאטרקציות הנ”ל, מאחר וישנם כרטיסים שלא מכילים את כל האטרקציות:

כרטיס  Berlin Citytour –  מחיר 19.90 יורו,כולל הנחות ב 15 אטרקציות בעיר.

כרטיס  EasyCity pass – מחיר 21.90 יורו- כולל הנחות ב – 80 אטרקציות.

כרטיס Berlin Welcome card – מחירו 23.00 יורו, מכיל הנחות ב  200 אטרקציות ובתי עסק בעיר. אנחנו בחרנו בכרטיס זה, גם בגלל שהפרש העלות מכרטיסים אחרים לא משמעותי, וגם כי לקחנו בחשבון את האפשרות לשינוי בתכנית עקב מזג האויר. חשוב להדגיש, לאחר רכישת כרטיס מכל סוג, חובה לתקף אותו במכונה מיוחדת,  אשר בדרך כלל נמצאת בקרבת המכונה לרכישת כרטיסים על הרציף. בכרטיס שבועי – מספיק לתקף פעם אחת ומאותו רגע, הכרטיס נכנס בעצם לשימוש.

ניווט בעיר

אנחנו השתמשנו המון בגוגל מאפס, בו גם ניתן לתכנן את הנסיעה בתחבורה הציבורית.

רכישת סים מקומי

מומלץ מאוד לרכוש סים מקומי, הוא זול משמעותית מרכישה מראש בארץ. מומלץ לרכוש בחנויות הגדולות כגון רשת SATURN, ובכל מקרה, ישנם מבצעים שונים ומשתנים מעת לעת. לשים לב – בעת רכישת סים מקומי יש צורך בהצגת דרכון ולבצע רישום. אנו נתקלנו בנותני שירות אנטיפתיים, שלא הסכימו לעזור לנו להחליף את הסים ודרשו סכום כסף נכבד בשביל החלפתו. בסופו של דבר עשינו זאת לבד ובקלות. מומלץ ממש לפני היציאה לוודא שהסים עובד וניתן לבצע בו שיחות או גלישה באינטרנט.

אטרקציות להזמנה מראש –

ברב האטרקציות אותן בחרנו לבקר לא היה צורך בהזמנה/רכישה מראש, מלבד אטרקציה אחת והיא: הרייכסטאג (בניין הפרלמנט הגרמני עם תצפית מרהיבה על ברלין) הכניסה לשם היא בחינם, אך יש צורך בהזמנת מקום כמה שבועות מראש. ההרשמה נעשית באתר האינטרנט שלהם. בזמן הרישום נתבקשנו לבחור שלושה מועדי ביקור, ולאחר מילוי פרטים אישיים של שמות המבקרים ותאריכי הלידה שלהם, נשלח אלינו מייל עם האישור הסופי ועם המועד הנבחר על ידם. עם ההגעה למבנה, ישנה הקפדה מוגברת על נהלי ביטחון, ונתבקשנו להציג את האישור שנשלח אלינו במייל. כמו וכן ישנה חובת הצגת דרכונים (לא צילום שלהם).  יש גם אפשרות לסיור מודרך, בחרנו לוותר הפעם כי חשבנו שלא יתאים לבנות.. קישור להזמנת מקום:

בנוסף, הזמנו מראש סיור מודרך “המיטב של ברלין”- הסיור של נדב. נדב הוא ישראלי שחי בברלין, שמארגן סיורים בלב ליבה של העיר, מומלץ אפילו לעשות סיור כזה ביום הראשון לטיול, וכך ישנה אוריינטציה למיקום וניווט בעיר. מומלץ ממש. הסיור אורך כ 4.5 שעות, עם המון מידע וערך מוסף, משהו שלא היינו מקבלים אם היינו בוחרים לטייל לבד באזור זה. ישנם סיורים רבים במתכונת זו, צריך פשוט לבחור.

הגן הבוטני– מופע אורות בערב והחלקה על הקרח – מומלץ להזמין מראש, אנחנו לא עשינו זאת ופספסנו בגלל שלא הזמנו מקומות מראש, ולכן לא היו מקומות ברגע האחרון.

מסלול הטיול שלנו בברלין:

יום מספר 1: כיכר אלכסנדפלאץ והשוק שלו, קניון אלכסה, מוזיאון DDR, שוק נפטון אשר ליד בניין העירייה האדום.

יום מספר 2: ערב כריסמס: פריימרק באכלסנדרפלאץ, גלריית חומת ברלין Eest side gallery, ביקור בכנסיה.

יום מספר 3: סיור “המיטב של נדב”, מרכז סוני, שוק פוסטאדאמר פלאץ, מוזיאון משחקי המחשב.

יום מספר 4: ביקור ברייכסטאג, אקווריום של ברלין, שוק הכריסמס מזרקת נפטון, תצוגת מרצדס.

סיכום הטיול שלנו כתוב כיומן מסע, בו פרטנו כל יום את החוויות שלנו ואיפה ביקרנו.

היום הראשון שלנו בברלין הקפואה!

וואו איך אנחנו לא רגילים לקור הזה בכלל, אבל עדיין זה לא אומר שלא נהננו! יצאנו בבוקר וצעדנו אל תחנת הרכבת הקרובה לדירה שלנו בימים הקרובים, שם רכשנו כרטיס שבועי לנסיעה בכל אמצעי התחבורה. בחרנו בכרטיס Berlin Welcome card שישמש אותנו בארבעת הימים הקרובים, וכלולים בו הנחות לאטרקציות רבות בעיר.

ביום הזה היינו בשני שווקי כריסמס מהממים,: שוק אלכסנדרפלאץ, ושוק מזרקת נפטון, הצבעוניים והריחניים.. קניון מפואר ומוזיאון אחד כבריחה מהקור.

בבוקר, ירדנו בתחנת הרכבת, ישירות לכיכר אלכסנדרפלאץ. על הדרך למדנו שהמושג “פלאץ” הינו כיכר. שוק חג המולד תוסס בכיכר אלכסנדרפלאץ, לונה פארק חמוד ורחבת החלקה על הקרח. אלו שלושת האטרקציות העיקריות, שנמצאות בקרבת הכיכר הזו, ובמיוחד בתקופת חג המולד: ישנם כאן דוכנים, מתקני לונה פארק כיפיים לילדים, רחבת החלקה על הקרח (היא דווקא היתה הפשוטה ביותר מכל אלו שפגשנו בהמשך הטיול)  מטעמי חג, הפניננג ואווירה מושלמת של החג. כולל מוסיקה ברקע של מזמורי החג. את השוק הזה גמענו לאורכו ולרוחבו, וחזרנו אליו גם בערבים, טעמנו את היין החם המעולה שנמכר בכל פינה ונקרא gluewine. והוא טעים טעים וכל כך מנחם ומחמם בקור הזה.

הטיפ שלי: מומלץ לקחת למזכרת את הכוס שמקבלים בעת קניית ה- gluewine, הכוסות מיוחדות ומעוטרות עם הדפס מיוחד למקום. בפעם הראשונה ששתינו, לא ידענו מה עושים עם הכוס הזו, אז פשוט השארנו אותה על השולחן, כמו ילדים טובים :-), בזמן שבעצם ישנן שתי אפשרויות: לוקחים את הכוס אתכם, או מחזירים אותה בקופה ומקבלים את הפיקדון של כ 5 יורו.

אז אתם מבינים כבר שהיה קר. לא קר – קפוא! אז קפצנו להתחמם בקניון הקרוב, הוא קניון אלכסה.

והיה חם. חם מאוד! והבנו שזו השיטה: בחוץ קור אימים, בקניונים ובמוזיאונים חם מאוד עם הלבוש שלנו, ולכן מתלבשים בשיטת הבצל, כזו שניתן להוריד שכבות כשנכנסים למקום סגור. אכלנו שם ארוחת צהריים, שוטטנו קצת בחנויות, הבנות עשו קצת קניות והמשכנו הלאה.

לקחנו את הטראם – היא הרכבת הקלה, נסיעה של שתי תחנות. האמת היא, שניתן אף ללכת ברגל כ-10 דקות, אך נמנענו מכך, מאחר והיה כל כך קר!. הגענו אל מוזיאון DDR. הוא מוזיאון שמתעד את החיים במזרח גרמניה, הכל בצורה אינטראקטיבית. כך שגם אם הנושא משעמם לילדים, הבנות מצאו בו המון עניין. למדנו שם איך הילדים שחקו שם, איך הם למדו, תכניות טלוויזיה, מכוניות שנהגו בהן, חיי העבודה ועוד ועוד.

מבחינתי זו היתה בריחה מהקור למקום סגור, אך קבלנו המון ערך מוסף ונהננו מאוד.

ישנה הנחה בכניסה למוזיאון עם הצגת כרטיס הנסיעה Berlin Welcome card. עלות: 8.5 יורו למבוגר, 5.5 יורו לילד.

ממול למוזיאון DDR נמצא שוק הכריסמס של מזרקת נפטון, ממוקם בעצם ליד בניין העירייה האדום, ובקרנו גם בו לקראת ערב. זאת אומרת בשעה 16 😅😂. יש שם גלגל ענק מקסים עם תצפית מדהימה על העיר, מגרש החלקה על הקרח מהמם, שממוקם סביב מזרקת נפטון המוארת, ועם מוסיקה המתנגנת לה להנאת המחליקים ועוד המון דוכני אוכל ומזכרות, דוכני gleuwine ועוד הרבה דברים טובים וטעימים. והעיקר: אווירה נהדרת!

גם כאן מומלץ ממש להגיע לקראת ערב, כבר בשעה 16:00 עת מחשיך ומתחילים להגיע אנשים, ומאוחר יותר מאוד עמוס.

מגדל הטלוויזיה של ברלין נראה מכל מקום בעיר. ניתן לעלות לתצפית ממנו, אך הראות באותו יום לא היתה טובה, ובחרנו לא לעלות.

למי שרוצה לעלות, יש להזמין כרטיסים באתר האינטרנט של מגדל הטלויזיה: עלות 22.5 יורו  למבוגר 13 יורו לילד בגילאים 4-14. זמנים-  12:00-22:00. ישנה הנחה של  Berlin Welcome card.

חזרנו לדירה שלנו עייפים אך מרוצים עם קילומטרז’ של 10 ק”מ של כייף וביחד משפחתי.

היום השני שלנו בברלין – ערב חג המולד

היום הוא ערב חג המולד. ובתכנון שלנו: יום בסימן קניות, גרפיטי וכנסייה.

פתחנו את הבוקר בקפה והשטרודל המעולים והטעימים של קפה איינשטיין באלכסנדרפלאץ, עליהם שמענו המלצות.  בדיעבד הסתבר לי, שלא מדובר על הסניף המקורי – אבל גם הוא היה לנו טוב, והפך לנו לבית קפה הבית ופתחנו בו בכל בוקר לפני הטיול.

סיגל, בעלת הדירה שלנו, יידעה אותנו מראש שכל החנויות והאטרקציות נסגרות בשעות הצהריים (ותהיינה סגורות גם ביומיים הקרובים). ולכן תכננו את היום שלנו על פי המלצתה, ולאחר ששבענו מהשטרודל המעולה, החלטנו לפשוט על פרייימארק באלכנדרפלאץ. חחחח!

בזמן שאני קופצת אל הדירה להשאיר את הקניות, הבנות החליקו על הקרח בקור הקפוא בחוץ, במשטח ההחלקה שבאלכסנדפלאץ.

משם נסענו לראות את הגרפיטי המיוחדים שמצויירים על חומת ברלין היא East side gallery. גלריית ציורים פתוחה ומיוחדת! הגלרייה הזו היא מופע גרפיטי ענק, המצוייר על שריד מחומת ברלין שהפרידה בין מערב למזרח גרמניה, ועם נפילת החומה בשנת 1989, הפך החלק הזה לאתר חובה בברלין. אורך החומה כ 1.5 ק”מ ועליה מצויירים כ 100 ציורי גרפיטי, שצויירו על ידי אומנים שונים ממדינות שונות בעולם.  בציורים ניתן למצוא אמירות פוליטיות, אך גם אוהבי אומנות ימצאו את עצמם שם, כי הציורים כל כך מיוחדים, מלאי עוצמה וצבע.

לקינוח היום הזה, קפצנו לכנסייה השכונתית המיוחדת. היה ערב גשום וקר, חזרנו עייפים ומותשים מהקניות ומהסיור בגלרייה, אך כל כך ציפינו לשמוע בפעם הראשונה את מיסת חג המולד הידועה כל כך. ואכן, מצאנו את הכנסייה השכונתית הגדולה והיפיהפיה באזור הדירה שלנו, והגענו בדיוק בזמן, עם צלצול הפעמונים שליוו אותנו כל הדרך, וסמנו לנו היכן היא נמצאת, בכדי לשמוע את המיסה היפה הזו. המקהלה שרה, מנגינות נוגנו על ידי עוגב וכינור, קולות מדהימים של הסולנים. היתה חוויה מיוחדת במינה.

לקינוח אחרון בהחלט, הדלקנו נרות חנוכה לצד עץ הכריסמס המהמם שלנו!

היום השלישי שלנו בברלין – כריסמס כבר כאן:

.יום הכריסמס נפתח בקור עז של כ 5 מעלות, ובו מתוכנן סיור בלב ליבה של ברלין הקלאסית.🎄🎅. בחרנו להצטרף לסיור של נדב. לסיור שנקרא “המיטב של ברלין”. האמת היא שרק הוא עשה סיור ביום הכריסמס, שנשאר לנו פנוי, אך בדיעבד, זו היתה בחירה מעולה!

הסיור ארך כ 5 שעות ובקרנו בהמון אתרים היסטוריים, אתרי אומנות (קריית המוזיאונים). הסיור הודרך על ידי מדריך המתגורר במשך שנים בעיר, מכיר כל פינה ואת כל הסיפורים הפיקנטיים על האזורים בהם בקרנו. למדנו הרבה היסטוריה ביום הזה, ופגשנו פנינות חמד, תוך כדי הסברים על המקומות. בין האתרים שבקרנו: שכונת האקשר במזרח ברלין, נהר השפרא, אי המוזיאונים, אנדרטת שואת יהודי אירופה, כיכר שריפת הספרים, צ’ייק פויינט צ’רלי, מקום הבונקר של היטלר (היום יש שם מגרש חנייה!), אנדרטת השואה, שער ברנדנבורג ועוד!

היה סיור מעניין מאוד! לבנות היה קצת קשה אורך הסיור. אז קחו בחשבון כשהולכים עם ילדים.

עם תום הסיור, במרחק הליכה ברגל, הגענו לאזור פוסטאדאמר פלאץ, שם יש שוק כריסמס ענק,”עולם החורף” עם מגלשת קרח ענקית, עליה מתגלשים עם אבוב, אותו ניתן להשכיר עבור תשלום סמלי.

אך לפני כן, קפצנו למרכז סוני, הנמצא בקרבת השוק, התרשמנו מהאורות במקום והעושר. זהו בעיקרו מרכז קניות גדול, מודרני, אך לא התעכבנו בו מעבר לישיבה במסעדה לאכול ארוחת צהריים. כשסיימנו, הגענו לשוק הכריסמס היפה, אך התור למגלשת הקרח היתה כל כך ארוכה, שהתייאשנו וחשבנו לחזור ביום למחרת. כמובן שלא ויתרנו על ה – Gleuwine המעולה. הבנות מנסות כל פעם ממתק אחר מהדוכנים (תות בשוקולד, בננה בשוקולד, תפוח מקורמל ועוד ועוד).

השעה היתה 16:00 רצינו להמשיך מעט את היום הזה, לפני החזרה לדירה להתארגנות ליום האחרון שלנו. חפשנו מקום סגור, להתגונן מפני הקור. ומצאנו את מוזיאון משחקי המחשב. הבנות שמעו משחקים, ואנחנו שמענו משחקי מחשב. ומייד עלה בנו געגוע לשנות ה-80, כשהיינו ילדים ומשחקי המחשב תפסו חלק נכבד מחיינו. ואכן כך היה! חזרנו בזמן 30 שנה אחורה והתענגנו על כל רגע ועל כל משחק ולא פסחנו על אף אחד מהם. המוזיאון עצמו מציג את התפתחות המחשב ומשחקי המחשב, כולל פינות משחק בהן ניתן ממש לשחק במשחקים, חדרים המדמים את החדרים שלנו בשנות ה -80, כולל טפטים צבעוניים, טלוויזיה שחור לבן, משחק אטארי ועוד ועוד.

לא יכולנו לעזוב את המקום, ונשארנו בו עד הדקה האחרונה, במחשבה, שאם לא יהיה לנו מחר מה לעשות, חוזרים לכאן שוב! גם המוזיאון הזה כלול בהנחות של כרטיס ה – wellcome card berlin.

עוד יום הגיע לסיומו. מהנה, מרתק, נוסטלגי ו.. משפחתי.

היום הרביעי והאחרון שלנו בברלין

ביום הזה היה כל כך קר! 4 מעלות והרגיש כמו 2!!☔❄☃️ השתדלנו להגיע למקומות סגורים, אבל גם לא ויתרנו על השיטוט ברחובות וחזרה נוספת לשוק הכריסמס שאהבנו.

אז התחלנו את היום בבניין הרייכסטאג או כפי שקראנו לזה ” הכנסת של ברלין”. הדרך לשם לאורך נהר השפרא היתה מדהימה ממש! הבניין עצמו מרשים והשילוב בין עתיק לחדש היה חד מאוד! עלינו לכיפה היפה וצפינו קצת על ברלין. (הכניסה לשם בהזמנה מראש, ללא תשלום. הגעה עם דרכונים ועוברים בדיקה בטחונית בכניסה). 🔥

משם המשכנו אל האקווריום של ברלין. צריך לשים לב, ישנו אקווריום הצמוד לגן החיות. בתחילה הגענו לשם, אך הבנו שלא לשם פנינו מועדות. והגענו לאקווריום שנמצא מול שוק מזרקת נפטון. (גם בו יש הנחה למחזיקי Berlin wellcome card. קצת התאכזבנו מהמקום, כי האטרקציה העיקרית בו, מעלית האקווריום אקווה דום, היתה סגורה לרגל שיפוצים, ותצוגת הדגים עצמה היתה קטנה, פשוטה, בלי הרבה אטרקטיביות לגילאי הבנות שלנו . 🦈🐠🐟🦀🦞🦐🦑🐙

קרוב לשם נמצא שוק הכריסמס שליד מזרקת נפטון, אותו אהבנו יותר מכל שווקי הכריסמס שבקרנו. התגברנו על הפחד ועלינו כולנו על הגלגל הענק, שהוא באמת ענק!!! אבל קצת התחממנו בקרון הסגור וצפינו על שוק הכריסמס מלמעלה! 🎡🎠 אלה הקטנה לא ויתרה על החלקה על הקרח, במשטח ההחלקה האהוב עליה, לדבריה!!🏂

משם המשכנו לאזור אחר בברלין, אל תצוגת וחנות מרצדס! המקום עצמו מקסים ומיוחד. לא מהסוג שאנו רגילים בארץ. מדובר בעצם על חנות מרצדס בברלין, בו מוצגות מכוניות מרצדס מתקופות שונות, אך גם כאלו המיועדות למכירה ממש. התצוגה בנויה כספירלה בבניין גדול, עם כ 4 קומות, ופשוט עוברים וצופים בכל המכוניות המדהימות האלו.

הכניסה היא בחינם. זה היה בשבילנו לא רק מקום מפלט מהקור, אלא הנאה צרופה! תראו לבד בתמונות.

וזהו. ככה מהר נגמר לנו הטיול בברלין. טיול שהשאיר לנו תחושה של עוד, כי לא ממש הספקנו לחוות את העיר המדהימה הזו. אנחנו בהחלט נחזור אליה עוד.

הקישור ליום השואה:

כשהחלטנו לנסוע עם שתי בנות 9 ו 13, ידענו מראש שזה לא הולך להיות “טיול שואה”. גם בגלל הגיל של הבנות ובעיקר כי החלטנו כך מראש. לאחר ההחלטה לנסוע לברלין, שמענו קולות מסביבו של “איך אתם מסוגלים לנסוע לברלין, לגרמניה, למדינה הנאצית, בה התחוללו זוועות כנגד היהודים?” ו”כף רגלי לעולם לא תדרוך בגרמניה”. גם את זה שמענו.

מטרת הטיול היתה: טיול כריסמס. וכך אכן הרגשנו לאורך כל הטיול. יחד עם זאת, אי אפשר היה להתעלם מהתחושה הכללית (לגמרי הסובייקטיבית שלנו), והשואה ליוותה אותנו בכל רגע ורגע נתון בטיול הזה. לא חסכנו זאת מהבנות (כמובן שדברנו על זה בהתאם לגילן).

הן הכירו את הלוחיות הקטנות שמציינות את העובדה שבמקום זה התגוררו יהודים שזה היה רכושם, או שבו התגוררו יהודים שסביר מאוד שנספו בשואה. לא היה פשוט וקל להתקל בלוחיות האלו כמעט בכל מקום (ובעיקר ממש מול היציאה מהבניין בו שכרנו דירה) והבנות ממש עקבו אחרי זה.

בהמשך ערכנו סיור ובו סופר על הבונקר של היטלר וההלם שלהן (וגם שלנו) להבין שבמקום הפסטורלי הזה שכן משכנו ומקום מחבואו של השטן. בקרנו גם באנדרטת השואה העוצמתית, והבנות הבינו מייד את המשמעות של עוצמת האבנים האלו, הגודל שלהן והשוני בינהן.

לסיכומו של דבר, זה היה טיול מאוד מהנה, חוויתי, שונה מכל טיול שעשינו. יחד עם זאת, השואה שם תמיד, ותמיד נזכור ולא נשכח!😥 הנה כמה תמונות מהחוויה שלנו שם.

אני אופטימית מטבעי: סעו לברלין, היא כל כך מדהימה ביופיה.